Marokko reis 2017 - Reisverslag uit Essaouira, Marokko van Bernadette Roest - WaarBenJij.nu Marokko reis 2017 - Reisverslag uit Essaouira, Marokko van Bernadette Roest - WaarBenJij.nu

Marokko reis 2017

Door: Camperendoppad

Blijf op de hoogte en volg Bernadette

03 Februari 2017 | Marokko, Essaouira

Taaaadddaaahhhhhhhh ik ben weer in de lucht.
Nog wel wat snotterig maar hoop dat dat na de truck van vandaag ook verdwijnt.daarover straks.
De koorts had ik na gisternacht al onder de knie,lang leve de paracetamol,voltaren tegen de spierpijn.flinke dot Dampo( Gerard zijn blikje nog altijd die zwoor daarbij)zo her en der gesmeerd.Heb gister in dit hoogzomer weer dan ook gewoon lekker in en aan het zwembad doorgebracht.(Jeroen wat een heerlijke boeken)we zijn hier in de omgeving van Essaouira wel in zo een prachtige omgeving.
Essaouira is een eersterangs historische stad.
Staat bekend als een plaats vol geheimen die zich niet tot toeristische bezienswaardigheden beperken.
De Gnawa zijn afstammelingen van slaven uit zwart Afrika.Hun muzikale ,rituele,genezende praktijken zijn een combinatie van Afrikaanse
En Arabisch-Berberse invloeden.Essaouira een volledig ommuurde stad Met een compleet intacte oude medina( Unesco Erfgoed).
Het staat hier ook bekend om arganolie,van de verwerking van de noten tot de verkoop is geheel in handen van een vrouwen coöperatie.deze zakenvrouwen.....in Essaouira dragen zij altijd de witte haïk,een lang gewaad dat gracieus het hele lichaam ont hult.
Ik heb ze vanmiddag gezien prachtig en ze vertellen vol trots over hun werk.de olie is wel hel prijzig schijnt veroudering tegen te gaan.
Hebben ze pech gehad laat mij dat nou niet boeien.
Ik had bij aankomst eer gister aan de camping eigenaresse gevraagd of er hier een Hammam was( weten jullie nog dat verhaal over dat badhuis in Turkije)en ja er waren er meerdere maar een stak er toch wel met kop en schouders bovenuit.
Nu vanmorgen met dat snotterige gedoe dacht ik zwemmen gister heeft al iets geholpen volgende truck Hammam,
Er wilde nog wel drie dames met me mee ,die het nog nooit meegemaakt hadden.Dus ik campertje losgekoppeld van de stroom en wij op de stad aan.
Hammam L'Azur zoals het heet lag in de oude medina.prachtig een paar steegjes door waar idd wat van die Gnawa hun muziek ten gehore brachten.
Wij naar binnen en ja er was plek voor 4 over een uurtje.
Dus nog lekker even een terrasje gepakt en daarna terug.
Heerlijk maar wel anders als Turkije. In de uitkleedkamer lag een badjas ,badslippers en tangabroekje voor je klaar in een kast waar je eigen spullen ingingen en die natuurlijk afgesloten kunnen worden.
In Turkije gebruiken ze nog de traditionele Hamman doek,( die ik van jou heb gekregen Bianca)die Tanga was natuurlijk al een leuke giller dikke pret.
Ok wij naar de voorhal waar je de stoom ingaat heerlijk wordt nat gegooid en met een hele zachte zeep ingesmeerd.daarna flink tijdje weken.
Dan komen de dames terug om je mee te nemen naar de massage tafels( marmer met afvoer natuurlijk want hier wordt ook weer flink gespoeld gescrubd en gewassen zo luxe)
En als je dan ruim anderhalf uur verder totaal van top tot teen glimmend in je badjas wordt geholpen,ga je naar rust bedden je krijgt de beroemde munt thee. En dan rusten,maar voor ons ook kletsen en keten we hebben genoten de drie nieuwelingen zijden al.over een paar campings is er een Hammam op de camping die is zeker voor ons.
Nog een detail alle zaaltjes waren met kaarsjes verlicht een fantastische sfeer.
Ik ga zo foto's inladen en naar face sturen,Sylvester wil jij er wat bij dit verslag zetten.?graag
Het is op dit moment kwart voor 6 iedereen zit nog lekker in tshirt en korte broek buiten.
Heerlijk.
Allemaal dank voor jullie beterschap berichtjes lief.
O en nog even .... vandaag schildpad van de weg gered met het terug rijden zie ik een herderin een paar koeien in de berm jagen de dames wilde eigenlijk naar de overkant.
Dan neem je dus al gas terug wat een geluk.ineens zie ik een schildpad de weg oversteken dus knipperlicht installatie aan en het prachtige dier opgetild en in de berm gebracht. Mevrouw of Meneer had nog aardig lood in de kont.
Zo luitjes ik stop er mee nog even die foto's en dan ga ik koken.
Kan dan misschien nog buiten eten.wat ik eet kipfilet,sla en koeskoes.
En wat de Hammam koste,200 Dirham ongeveer 19 € was het me dik waard.
Liefs tot ?jullie zien het


  • 03 Februari 2017 - 19:15

    Gerda:

    Oh heerlijk mens dat je bent ik geniet echt van je belevenissen.
    en vertel ze aan Bas.
    We zijn blij ondanks alles hier.
    Wat fijn dat je de griep toch al zo ver overwonnen hebt.
    Blijf genieten en mooie verslagen maken.
    Liefs Bas & Gerda

  • 03 Februari 2017 - 20:17

    Wilma:

    Fijn te lezen dat je weer wat bent opgeknapt, de hamam heeft misschien ook wel geholpen?
    We genieten van je kleurrijke verhalen, we zien t helemaal voor ons (vooral die tanga) haha!
    Geniet ze! Enkijken uit naar t volgende verslag.
    Liefs sjaak en wilma

  • 03 Februari 2017 - 21:41

    Beppie:

    Hallo Bernadet
    Fijn dat je weer opgeknapt bent
    Je bent weer actief geweest met je verslag
    Heel lekker om te lezen
    Ik hoop dat je nog wat mooie foto s maakt
    Groetjes Beppie en evert xxxxxx

  • 03 Februari 2017 - 23:52

    Tonny:

    Hoi Bernadette, ik ben wat laat met mijn berichtje, ben net thuis. Met een vriedin van tennis ben ik naar Baarn "DE speeldoos"geweest. Het was van Cor Bakker de negentiger jaren. Heerlijke muziek erg leuk Wat fijn dat je weer opgeknapt bent en lekker van je hamam genoten. Morgen gezond weer op en welterusten. Tonny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bernadette

Actief sinds 12 Feb. 2014
Verslag gelezen: 363
Totaal aantal bezoekers 143189

Voorgaande reizen:

26 December 2017 - 31 Maart 2017

Marokko 2017

24 Februari 2014 - 14 Juni 2014

Voorjaar 2014

Landen bezocht: