Marokko reis2017 - Reisverslag uit Oualidia, Marokko van Bernadette Roest - WaarBenJij.nu Marokko reis2017 - Reisverslag uit Oualidia, Marokko van Bernadette Roest - WaarBenJij.nu

Marokko reis2017

Door: Camperendoppad

Blijf op de hoogte en volg Bernadette

29 Januari 2017 | Marokko, Oualidia

Salam Aleikum ,Vrede zij met U. Na dat kl bericht van Trump waar natuurlijk vandaag veel ophef over geweest is. Een update vanuit Oalidia waar we op een enorme camperplaats staan.
Zonder voorzieningen dus fijn dat we alles aan boord hebben Toilet ,Douche ,accu's waarmee we licht hebben en uiteraard gas voor de koelkast en de boiler. En thee koffie en kunnen koken.
Heb een paar hele intensieve maar o zo prachtige dagen achter de rug.
Rabat en Salé twee zuster steden die worden gescheiden door een rivier.
De steden liggen aan zee en zijn ware monumenten.
Ik mocht meerijden met twee mede Marokko gangers zo hoefde ik niet met de trein.
Eerst een roeibootje gepakt om vanaf de Rabat kant in de oude Medina( antiek stadscentrum) van Salé terecht te komen. Dat dateert van 750 voor Christus.
Ik had al een hoop foto!s op face gezet daar van.
Gewoon heel erg leuk en mooi om te zien.
Toen terug met de roeiboot ....ja echt nog schipper mag ik overvaren ,kost € 0,25 ct. Om als eerste het Mausoleum van Mohammed v Hassan en nog een koning ben de naam kwijt te bezichtigen. Zo enorm indrukwekkend.
Er zijn 4 ingangen naar het complex en bij alle vier zitten er twee ruiters op hun paard met lans en prachtige kleding vergelijkbaar met de garde van de Paus maar dan natuurlijk in de kleuren Rood( vlag Marokko) groen kleur Islam) en goud = Koninklijk.wat een enorm groot en prachtig complex.in het Mausoleum waar dus 3 marmeren kisten staan is een schitterende glas koepel met de meest prachtige kleuren.ook hier weer staan in alle hoeken wachters in prachtige kleding.
Als jullie interesse hebben hoe het eruit ziet Wikipedia.
Na al dit fraais echt een sprookje uit duizend en een nacht.
Naar de oude Medina waar het een drukte van belang was.
Het was een grote Souk met zo veel verschillend aanbod.maar het mooist vond ik de stoffen markt.wat een prachtige stoffen en tapijten echt een lust voor het oog.na daar een uur of twee doorgebracht te hebben wilde we ook nog wel even de oude Kashba zien.
Geweldig en het was zaterdag dus bovenin daar waar ook de kanonnen staan aan de zeekant was het een drukte met jonge mensen die heerlijke muziek aan het maken waren op alle instrumenten die je maar kan bedenken. Maar ook hele grote troms.
Het mooiste vond ik de jam sessies .....pure ....blues het zou mij niet verbazen als Rabat ( is toch de hoofd stad) een conservatorium heeft.
Kon maar moeilijk wegkomen.maar ja op een gegeven moment moet je toch wel naar huis he. Want vandaag moest er weer gereisd worden en lagen er ook heel bijzondere dingen te zien.
Allereerst Casablanca met zijn grootste Moskee ,prachtig gelegen aan zee en ja wat is hij indrukwekkend. Daarna door naar het plaatsje el Jadida met zijn Portugese cisterne en zijn schitterende Medina( echt even googelen jongens zo mooi) en dan natuurlijk de hele rit zelf ,strak langs de kust door weer afwisselend ruig,lieflijk ,stoer,rotszooierig ,maar zo gaaf. En nu hier op een heel mooie lokatie vlak bij een natuurgebied ,morgen daarheen fietsen.en ook weer aan zee als het weer zo mooi is als vandaag is even aan het strand zijn ook wel heel lekker.ik ga nog proberen wat foto's naar face te sturen misschien kan Sylvester dan weer wat hierbij plaatsen.
Liefs en tot het volgende praatje.

• 30 Januari 2017 - 09:56

Tonny:

Hoi Bernadette wat heb jij een fantastische reis, maar wel vermoeiend denk ik hé? Nu meisje lekker verder genieten en ik lees het verslag van jouw belevingen wel weer. Knuf Tonny

• 30 Januari 2017 - 13:16

Gerda:

Fijn te horen hoe je geniet, wij genieten met je mee.
    lieve groet van Bas en Mij