Istanbul - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Bernadette Roest - WaarBenJij.nu Istanbul - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Bernadette Roest - WaarBenJij.nu

Istanbul

Door: Bernadette

Blijf op de hoogte en volg Bernadette

12 April 2014 | Turkije, Istanbul

Istanbul prachtige stad aan de Bosporus .

Wie hier in geïnteresseerd is moet dit sprookje echt gaan zien.
Had een camperplaats op loop afstand van alle bezienswaardigheden.
Het was in een woord fantastisch.
Heb niet heel veel foto's gemaakt die geven toch niet weer van wat je ziet.
Was al om acht uur op pad naar het Topkapi paleis.
Waar vele Sultans gewoond hebben.
In de stromende regen (lang leve de paraplu) maar als je heel graag iets wil zien is het geen punt hè wat voor weer je ook hebt.
En denk dat degene die in Istanbul zijn geweest kunnen beamen dat het echt schitterend is.
Wat een oriëntaals sprookje.alles prachtig betegeld de vloeren van wit marmer.
Er was zelfs een enorme hal die uit twee delen bestond waar destijds recht gesproken werd. Maar het woord hal doet het geheel van prachtig houtsnij werk de prachtige kleuren van het glazuur van de tegels gewoon veel te kort.
De enorme Harem waar ook de privé woonvertrekken van de Sultan en zijn Moeder en kinderen zich bevinden.
Ik zou zeggen wie het wil zien googelen of de bieb.
Of natuurlijk zelf gaan er worden tegen hele leuke prijzen vijf daagde reizen aangeboden in Nl.
Zelf ben ik bang .....denk dat ik daar ook nog wel eens gebruik van zal maken.
Er is gewoon te veel aan geschiedenis en te veel te zien om het samen te vatten.

Ook het Archeologie Museum niet ver van de uitgang van het Paleis is met zijn grote hoeveelheid aan Egyptische Romeins Byzantijns en zelfs wat tegel vloeren uit jawel! Efese enzovoort enzovoort zeer de moeite waard.

Je kunt trouwens met een Museum pas voor 72uur bij heel veel bezienswaardig heden terecht. Deze kost 85lira en is zijn geld zeker waard.

Ben ook nog naar de grote Bazaar gegaan verwachte een oriëntaalse markt net zoiets als de soeks van de Arabieren maar dat had ik verkeerd gedacht.
Dit was een heel groot en heel druk gebeuren met sieraden ,goud ,zilver ,edelstenen,tapijten ,leer tassen jassen ,enzovoort.winkeltjes en nog eens winkeltjes... ja en das dus niks voor mij dat heb ik snel bekeken wegwezen en snel ook.

Wat ook wel heel!((( ja vind ik gewoon gaaf))) leuk is om even langs het Sirkecistation te lopen.het eindstation van de legendarische Oriënt Expres op de Europese oever.
Hij begin trouwens aan de overkant van de Bosporus op de Aziatische kant,daar ben ik niet geweest.

Heb gisteravond nog een heerlijk eind langs de Bosporus gelopen.
Zo leuk , wat daar aan giga schepen vertrekt prachtig.
En veel mensen vinden dat leuk dus ik liep niet alleen.
Voordeel van een camperplaats met uitzicht op hè,dan zie je gelijk wat er allemaal weg vaart en binnenkomt .
Ja en dat wil ik dan toch ook wel even van wat dichterbij bekijken.
Genoten dus.

En bij terug komst vandaag bleek mijn rechter voorband toch wel iets te zacht geworden.
Bij nader bekijken ontdekte ik een schroef er in.
En ja wat doe je dan op zaterdag ver in de middag.
Op pad in de hoop dat....eerst oppompen natuurlijk.....
Niemand wist een garage.
Gelukkig na een half uurtje door een hele drukke stad en overal gevraagd te hebben mazzel.
Heel klein bedrijfje ,alles gebeurd op de stoep.
Oude badkuip met water voor de deur.
En de Man en zijn zoon heel vriendelijk en heel snel.de ene na de andere auto kwam aanrijden.
Hup wiel eraf leeg laten lopen , los van de velg plakken weer om de velg,onder de auto klaar is Pa zoon mag het aandraaiwerk doen.
Toen was ik aan de beurt.
Twee drukke wegen oversteken.sleutels krik en alles mee.( camper paste niet in het steegje waar het zaakje zat)
Wiel los ,werd mee genomen al rollend en op de trappen natuurlijk getild.
Kortom half uurtje en twee thee verder ging het hele spul weer richting mijn camper met een hele band.
Kosten ik schaam me om het te zeggen.20 !!! Lira.natuurlijk fooi achter gelaten maar toch.

Denk dat mijn volgers wel weer even genoeg lees voer hebben toch?

Ik verwacht ook dat ik morgen of overmorgen Turkije zal gaan verlaten.
Want ik heb geen open campings meer kunnen vinden.

Jullie horen het wel weer.

Liefs en ik hoop dat ik iets heb kunnen weergeven van dit schitterende land.
Met zijn heel vriendelijke gastvrije bevolking.

Bernadette .

  • 04 December 2014 - 11:52

    Nelly Veldhoven:

    Hallo Bernadette,
    Even een berichtje van mij, weet je nog,l je was in 2013 onze Gids in Lourdes. We stonden met 2 campers op dezelfde camping als jij met je zuster. We zijn toen op het terras van het ziekenhuis geweest, samen met jou.
    Ik wil je graag een foto sturen maar liever via je eigen e-mailadres.
    Nelly

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Turkije, Istanbul

Voorjaar 2014

Op pad met de camper

Recente Reisverslagen:

28 December 2016

Oppad naar Marokko

27 December 2016

Oppad naar Marokko

05 December 2016

Marokko

10 Februari 2015

anuleren

09 Februari 2015

op pad naar Marokko
Bernadette

Actief sinds 12 Feb. 2014
Verslag gelezen: 640
Totaal aantal bezoekers 143139

Voorgaande reizen:

26 December 2017 - 31 Maart 2017

Marokko 2017

24 Februari 2014 - 14 Juni 2014

Voorjaar 2014

Landen bezocht: