Het schildpadje - Reisverslag uit Anamur, Turkije van Bernadette Roest - WaarBenJij.nu Het schildpadje - Reisverslag uit Anamur, Turkije van Bernadette Roest - WaarBenJij.nu

Het schildpadje

Door: Bernadette

Blijf op de hoogte en volg Bernadette

28 Maart 2014 | Turkije, Anamur

Vrijdag ,

Heel wat beleeft aan leuke dingen de afgelopen dagen.
Laat ik beginnen met even te vertellen over een heel klein schildpadje.
Ik was op het strand hier bij de camping om te gaan zwemmen.
En in mijn ooghoek zie ik iets bewegen,een heuse babyschilpad.
Geweldig,ik snel rennen naar de camper om de ipad te halen voor foto's te maken. Het was gewoon fantastisch.
Toen ik de foto's liet zien zij iemand dat is de Careta .
Ja hoe dat kon ik weet het niet ik had immers in Dalyan gehoord dat ze zeker niet voor eind April zouden komen.
Je bedenkt je van alles maar ik vond het wel heel bijzonder.
En dat kleine ding kroop dapper op het water af.
Gelukkig heb ik niets gedaan om het te helpen.
Want vanmorgen kreeg ik te horen dat is geen Careta,met die dunne lange staart is een zoet water schildpad.
Ach gossie arm ding ja dat avontuur zal ie dan wel niet overleefd hebben.
En zoiets zit je dan helemaal niet lekker.

Maaaaarrrrrrr wat denk je eind van de ochtend ik weer naar zee om te zwemmen,en wat kruipt daar rond ja een schildpadje .
In de zelfde buurt dan moet dat toch wel dezelfde van gister zijn dacht ik.
Nu heb ik hem resoluut opgepakt over het strand en een stuk grind heen naar een begroeide rand gebracht.
Toen ben ik gaan zwemmen nu met een heel wat beter gevoel.
Heb later nog gekeken en het kleintje was verdwenen,hoop dat ie een prima leven tegemoet gaat.

Ik ben ook nog een eindje langs het strand gaan lopen kan je hier prachtig doen .je komt echt een aardig eindje weg.
En toen is me nog veel meer opgevallen.de schildpadden schijnen deze plaats toch wel heel graag te gebruiken voor hun nesten.
Er stonden heel wat gemarkeerde plaatsen.
Op de terug weg ben ik op het bovenstrand langs struiken en rietkraag gelopen .
En dan zie je steeds meer aan sporen, maar ook eierschalen de plekken waar nesten zijn en al kleintjes uitgekomen zijn.
Ook de sporen zie je goed,deze kleintjes maken een lijntje in het zand door hun staartje wat over de grond sleept.
En dat zijn er echt heel veel.
Lenie en Aad als jullie over een paar weken weer hier zijn,ga maar eens van af de camping naar rechts geheid dat jullie vinden wat ik heb gezien.

Blijft toch wel heel bijzonder dat gister middag juist toen ik wilde gaan zwemmen dat heel kleine wondertje van de natuur daar rondkroop.
Ik voel me en ben bevoorrecht dat ik dit mocht zien.

Ook op de website www.paradiescamping.com.
Staan hele mooie foto's van de nestelende schildpadden maar dan wel de echte zoutwater Careta Careta.fotos die hier op het strand gemaakt zijn is me verteld.
Liefs en allen een fijn weekend.

En onze Roosmarijn nog vijf nachtjes slapen schat dan ben je al weer tien.
Daarmee hebben wij dan een tiener kleindochter,geweldig.
Dikke kussen voor jou van je Grootmoeder.

  • 30 Maart 2014 - 23:33

    Sjaak Merts:

    Hallo Bernadette,
    Hebben een hoop leesvoer om in te halen, zijn weekje naar Normandie geweest. Hebben geen wifi gehad, dus moeten nu de verslagen inhalen.
    Wij lezen tussen de regels door dat je van alles aan het genieten bent, en vooral veel kennis aan ons alle overbrengt. Heelaas hebben wij de camper al weer in de stalling moeten zetten, de eerste gelegenheid is het paasweekend om er weer op uit te gaan.
    Hier gaat het weer er behoorlijk op vooruit en kunnen wij ook weer van de koperen bol aan de hemel genieten. Maar zwemmen in de zee zit er hier nog niet in, laat staan dat er in zandvoort schilpadjes over het strand kruipen, hooguit duitser die uit hun loch kruipen.
    Blijf vooral genieten en wij lezen het wel weer.
    Grtjs SjaWi.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Turkije, Anamur

Voorjaar 2014

Op pad met de camper

Recente Reisverslagen:

28 December 2016

Oppad naar Marokko

27 December 2016

Oppad naar Marokko

05 December 2016

Marokko

10 Februari 2015

anuleren

09 Februari 2015

op pad naar Marokko
Bernadette

Actief sinds 12 Feb. 2014
Verslag gelezen: 337
Totaal aantal bezoekers 143108

Voorgaande reizen:

26 December 2017 - 31 Maart 2017

Marokko 2017

24 Februari 2014 - 14 Juni 2014

Voorjaar 2014

Landen bezocht: