Marokko 2017 - Reisverslag uit Zagora, Marokko van Bernadette Roest - WaarBenJij.nu Marokko 2017 - Reisverslag uit Zagora, Marokko van Bernadette Roest - WaarBenJij.nu

Marokko 2017

Door: Camperendoppad

Blijf op de hoogte en volg Bernadette

22 Februari 2017 | Marokko, Zagora

Alle volgers van camperendoppad,fijn al jullie reacties iedere keer.
Vanmorgen met een beetje weemoed vertrokken, het keerpunt was daar.
Het zuidelijkste punt van onze reis op de 29 e Breedte graad moest ik achterlaten .
Nu in Zagora is het al weer 30o en dat betekend toch echt terug naar het noorden.
We hebben vanmorgen op de camping met zijn allen nog een thee ceremonie gehad ten afscheid van de Sahara.
Was wel even heel gezellig.
Daarna voor vandaag een relatief korte rit rond de 100 km.
Maar aangezien er nog wat bezichtigingen op mijn programma stonden die niet over gebaande wegen liep was ik toch pas rond drie uur vanmiddag op de camping hier in Zagora.
En trouwens weer zo een geweldige berber camping.met ja natuurlijk weer een welkom thee enz oftewel ze noemen het hier Berber whiskey.kijk maar naar de foto's.
Ik heb in het prachtige leem dorp Oulad Driss wat toch weer 7 km de Sahara in lag en waarvan 5 weer hutsend en butsend maar allemachtig wat was het de moeite waard.
Ik heb op een klein pleintje met waterput nog net een foto kunnen maken van de put.voordat "waar komen ze zo snel vandaan " mohammed en alleman weer om mijn camper klitte.ik wilde daar een klein schooltje bezoeken had dat gelezen en ook dat ze daar heel graag schriften pennen enz kregen.
Nu was ik daar thuis voor naar de action geweest waar die handel natuurlijk bijna te geef is.
En jullie snappen al met al die mensen buiten en kinderen in de school,GEEN FOTO MEER KUNNEN MAKEN. Maar het was zo leuk.school ook van leem twee klassen 16!! Leerlingen. Toevallig in iedere klas 8.
Links de kleintjes rechts de genen die zeg maar van groep 4 tot groep 8.
Hun meesters sommeerde mij te begroeten in engels en frans. Zelfs de hele kleintjes Bonjour maar daar wel achteraan Lala(mevrouw) mooi spul er stonden zelfs een paar P.C. Wel zeer gedateerd maar goed.
Beide leraren in een witte stofjas.
Wat waren ze blij met de schriften stiften pennen en potloden.en de kleintjes met hun kleurpotloden.en tot slot nog allemaal een lolly en leuk die wilde de meesters ook wel voor moeder de vrouw thuis.
Dit schooltje was echt op de rand van de hoge duinen in de Sahara. Ik kon dus allen nog omkeren en de zelfde weg terug.
Jullie kunnen aan de foto's zien dat ze nog prachtige huizen kunnen maken van leem. Ook even later heb ik nog wat leemputten gefotografeerd waar de leemblokken liggen te drogen.
Dat is nog compleet handwerk.
Leuke bijkomstigheid de waterputten die hier gebruikt worden zijn ook ontdekt door de bijen die daar een slokje komen halen.zie foto.
En toen de rit terug naar Zagora waar ons de prachtige camping wachte waar we nu zijn. En zowaar eind van de middag regen. Na alle stof is dat helemaal geen straf.
Morgen maar eens op de fiets de boel verkennen er zijn veel potten bakkers hier en ook zilver smeden schijnen prachtig werk te maken.
Dan moet er nog een leuke souk zijn kijk ik vermaak me wel weer.
En Oja er zijn weer een paar stiekum gemaakte fotos van dromedaris drijvers. Ik blijf dat net als de ezels de karren enz enig vinden om dat nog in het straatbeeld te zien,
Beslama.

  • 22 Februari 2017 - 21:16

    Gerda:

    Oh wat fijn dat jij daar ook wat regen hebt,
    Gisteren hadden we een hele mooie dag met in huis de verwarming op continu 9
    Een gevoeld temperatuur van 23graden.
    Vandaag dus stormachtig en regen.
    Morgen zal er nog meer Nederlandse storm en regen komen.maar ik snap dat de regen die jij daar hebt heel anders is en zeker van korte duur..
    Daaaaaaaaaag
    Groetjes van,
    Bas & Gerda

  • 22 Februari 2017 - 23:12

    Bianca :

    Wat geweldig zullen die kindjes hun Blikken zijn geweest. Hoe bijzonder en dat dankzij de action

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bernadette

Actief sinds 12 Feb. 2014
Verslag gelezen: 419
Totaal aantal bezoekers 143145

Voorgaande reizen:

26 December 2017 - 31 Maart 2017

Marokko 2017

24 Februari 2014 - 14 Juni 2014

Voorjaar 2014

Landen bezocht: